Hur gör man för att bli synligare på internet - 10 tankar



Jag får en del frågor från VD, marknadschefer på företag som antingen testat att få fler följare, eller ej startat med sociala medienärvaro, än. Gemensamt är att man vill synas mer på internet, för att kunna öka sin business, närvaro, kännedom som ska ge resultat i "kassan". Att fota, lägga ut en bild/skriva en text kan alla göra, medans det är vad innehållet ger mottagaren, som gör den stora skillnaden. Och inte nog med det, en tanke, röd tråd i innehållet som ska delas behöver vara förankrat i mål, delmål och i varumärket. Finns ej dessa bitar på plats, blir det därefter. Uthållighet över tid är en annan viktig bit, för att få resultat.

Till det finns även "hårda delar" som behöver finnas på plats, för att kunna läsa av aktiviteter, synas i sökmotorer mm.

Här tar jag hjälp av specialister som kan sådant, för våra kunder.

Vi samarbetar bl a med ett börsnoterat bolag som jobbar med digital närvaro, CEO, automation, "analys av företags närvaro på internet, hur sociala dom är i förhållande till konkurrenter (görs genom autmation mot parametrar som samlats in av analytiker), vad som gör att vissa syns mer och andra mindre mm Adwords annonseringar mm köpa in media, skapa innehåll, lägga ut, analys, rapport följa upp mm Går att prenumerera på liten eller större del per månad, för en aktiv närvaro.

Webbplatsen har också att göra med hur den sociala fortlevnaden kan leva vidare:
om  t ex länkar från social medier, nyhetsbrev går till företagets webbplats och det som står där ej "zynkar" med inläggen, kan det göra att man missar en ny följare. Likaså om sökmotorerna ej hittar orden folk söker på, som företagen vill bli förknippade med, syns företagen ej.

Content, socialamediespecialister finns att ta hjälp av här, som även kan jobba operativt och sätta igång er närvaro. Behövs kampanj, idéskapande, textskrivande medarbetare...filmare finns även här.

Att tänka på när du tar kontakt med en konsult med digitala specialister - om du har gjort lite förjobb innan, blir det enklare för konsulterna att förstå vad ni vill och det blir enklare att ge en prisbild mm. 

Det finns knep för att synas bättre. Bl a att skapa innehåll/content, som kan attrahera nya och befintliga följare mm. för att få dessa att sprida budskap vidare till sina följare. Men det finns fler saker, tänk gärna igenom nedan:

1. Förväntningarna, vilka är dessa, ska antal följare öka, eller besökare i din butik, restaurang, webbsida eller annat?

2. Mål, övergripande, vilket område ska lyftas fram, vad ska lyftas fram etc etc

3. Delmålen, kan ni dela upp dessa; vad behöver ni göra för att komma igång, vilken del ska ni börja med? Är det att "städa" upp och förtydliga texterna på ert erbjudande på er webb, skapa en röd tråd i det ni vill erbjuda, eller att börja blogga, synliggöra med film från er verksamhet, skapa tävlingar etc etc 

4. Formulera ner tankarna i en strategi, där delmål och mål är synliggjorda. Vad, när, hur, tider/frekvens för delning, till vem, struktur av innehåll, föränkrat i varumärkets värden etc 

5. Idéer på innehåll ska fram. Vem ska skriva innehållet till dessa, som ska delas (content, tävlingar, inlägg hos bloggare mm). Rätt ord (för just er bransch/tjänst/produkt används är det enklare att hamna synligare, högt i sökmotorer på Google, rätt #-tags mm på webb/sociala medier så "människor" hittar er på just era ord. Hur ser era bilder ut på er personal, behöver de plåtas om på er webbsida, till Linkedin mm. Många tar hjälp av oss med en briljant fotograf som får ordning på stilen.

6. Operativt, vem gör uppdateringar/delningar ni eller behöver ni en redaktör som skriver och gör bildhanteringar, skapa filmklipp mm

7. Uppföljningar, här behöver man ofta en strutkur för att lära av det som gjorts för att kunna gå vidare och utveckla sin sociala närvaro.

8. Synlighet genom "hårda värden" kan t ex vara: optimera webbsidan genom texter, sökord, Google Analytics, hur använda analysen på ett lärande sätt, synas på Google Maps, få koll på var ni står i det sociala rummet i förhållande till konkurrenter genom indexverktyg etc 

9. Lägg upp en lanseringsplan med innehåll som ska delas när var mm

10. Ta hjälp, för det här är inget som är enkelt.

Lycka till!

Vi finns här med specialister som kan hjälpa till på olika plan. Vi kan bl a genom proffs & min projektledning:

-Rekommendera
-Skriva
-Vara redaktör (hålla i löpande innehåll, skriva, göra delningar enl plan)
-Bildhantera
-Köpa annonsplatser
-Hitta målgrupper
-Optimera webbplatser-/sidor
-Röd tråd i nyhetsbrev, sociala inlägg, webbplatser (text, bild, budskap..)
-Filma
-Fota
-Analysera (vad går bra, vad ska göras på annat sätt, hur ser konkurrenter ut mm)
-Content/innehåll
-Strategier för synlighet
etc

Och det fiffiga är, finns ej det ni behöver, så löser jag det genom mitt nätverk.

Ha det bäst!

//Carina Gure, 0739-282005
carina@guregroup.se