9 VIKTIGASTE läxorna från Behind the mind Neuromarketing



Behind the Mind  

Neuromarketing mäter våra omedvetna reaktioner på reklam. Har du koll på denna moderna analysmetod?

Behind the Mind är den första neuromarketingstudien i sitt slag i Norden. Totalt 200 personer – deltog i studien som genomfördes av PostNord, Neurons Inc och Ipsos.

Är du marknadschef kan det vara värdefullt att ha koll på resultatet.

Alla deltagare testades med hjälp av eyetracking och hjärnskanning. Dessutom fick de genomgå en traditionell intervju och svara på frågor online. Samtliga intervjuer gjordes i en hemliknande miljö och testet tog cirka 55 minuter per person.

I Sverige deltog IKEA, Panduro Hobby, ICA och Lindex med fysisk och digital reklam ur samma kampanj.

 

STUDIENS SLUTSATS I KORTHET

En kombination av fysisk och digital reklam ger bäst effekt. Tillsammans blir effekten större än för kanalerna var för sig. Ett plus ett blir tre. Dessa resultat är generella, det vill säga de gäller även för de yngsta.

Den bästa effekten uppnås genom att välja fysisk reklam först och följa upp med digitala kanaler.

Människor kan lättare fokusera på fysisk reklam. Där kan man kommunicera längre och mer detaljerat.

Fysisk reklam gör det möjligt att lyfta fram delar i en kampanj och den skapar också mer emotionellt engagemang, vilket gör att man kan starta med fysisk reklam för att skapa positiv uppmärksamhet och sedan bygga vidare på detta i digitala kanaler.

Att göra tvärtom, gå i digitala kanaler först, ger inte samma effekt.

Digital reklam skapar mer kognitiv stress, vilket betyder att mottagaren blir överbelastad och missar att uppmärksamma delar av reklamen. Detta leder också till svagare känslomässig koppling till varumärket.

När det handlar om att stärka varumärkespositioneringen och bygga positiva känslor för varumärket så är digital reklam viktig tillsammans med fysisk reklam. Digital reklam som kommer efter fysisk reklam förstärker effekten i  varumärkeskommunikationen.

 

UTDRAG UR RAPPORTEN

8. KUNDEN HAR INTE ALLTID RÄTT
Innan neuromarketingstudien genomfördes fick deltagarna svara på en enkät om sina medievanor. Det visade sig att de hade en mer positiv inställning till digital reklam än till fysisk – enligt dem själva.
Men i själva testet fick fysisk reklam ett starkare gensvar än digital. Med andra ord finns det skillnader mellan vad konsumenterna tror sig föredra och vad deras hjärnor reagerar starkast på. Skillnader som de själva inte är medvetna om.

9. UNGA FÖREDRAR (OCKSÅ) FYSISKT
En utbredd uppfattning gör gällande att ungdomar rynkar på näsan åt fysisk kommunikation. Överraskande nog är det tvärtom: Fysisk reklam leder till en mer positiv reaktion, med ökat engagemang, bland unga.
Enligt studien kan detta bero på att de vant sig vid att distraheras av digital marknadsföring, och därför lärt sig bli mer selektiva i den miljön.

Resten av punkterna; 1-7 finns här http://dm.postnord.se/testa-dig-sjalv-vad-vet-du-om-neuromarketing/.

Källa: *) Post Nords undersökning Behind The Mind Neuromarketing

---

BEHÖVER DU/NI HJÄLP MED ATT STÄRKA DET UNDERMEDVETNA SOM PÅVERKAR VARUMÄRKET?

-VI GÖR DET GENOM REKLAM, ARKITEKTUR OCH INREDNING.

Gure Group erbjuder våra kunder/företag en möjlighet till FYSISK närvaro på olika plan (ett komplement till digitala/rörliga delen som vi även jobbar med).


REKLAM - PRODUKTION
Det kan t ex vara fysiska utskick, val av rätt typ av papperskänsla med rätt innehållet som gör skillnaden (texter/design/bilder), en fysisk teasers/inbjudan som går ut innan den digital kampanjen. Eller till mässan, har ni rätt budskap på plats? Eller kontorsmaterialet kanske behöver "jackas upp", är helhetsbilden komplett? Att t ex klä ett block med ett schyst omslag gör skillnad.


PROFILMATERIAL
Extra värdefull fysisk möjlighet till närvaro.
Väskan, paraplyet eller pennan med den rätta stilen, stärker varumärket, mer än vad vi kan tro. Får era kunder och anställda ta del av snygga produkter som stärker känslan till företaget? Grand Hotel har t ex en mkt fin penna, som påverkar mitt undermedvetna,
t o m pennan lyfter varumärket till den nivån dom önskar. Hur ser era företagspennor ut, är det den känslan ni vill förmedla med varumärket, är den skön att se på, att skriva med? Finns det en penna på "hotellrummet" där du kanske behöver noterar ngt? Placerad på rätt plats gör skillnad.

Ytterligare en jätte fin kund, Kastell Advokatbyrå använder "våra" snygga miljömässiga kassar och pärmar som stärker företagets varumärke vid förhandlingar mm. 
Som sagt, profilprodukter stärker varumärken och mottagaren får en fysisk kontakt med företagets "värden", undermedvetet etsar sig olika delar fast hos mottagaren.

NU MED ARKITEKTER och INREDARE

VI STÄRKER VARUMÄRKEN HELA VÄGEN GENOM "ALLA KONTAKTPUNKTER" MED FÖRETAGET:

Nyligen lanserade Gure Group IDENTITET360PLUS - arkitekter, inredare tar grafiska profilen/varumärket hela vägen ut (från grafiska profilen/varumärkets värden/texter om företaget, webbplatsens innehåll/utseende som vi gör innan, eller ser över mm) i lokaler, butiker, hotell och restaurang.

Walthon Advokater är en av våra fina kunder som nyligen fått hjälp hela vägen ut, genom våra nya partners. Deras kontor andas nu varumärket hela vägen ut i väggfärg, material på golv, i belysning, på kontorsplatserna, med konst, känslan i loungedelen, i totala inredningen, gardiner, väggar sitter där dom ska, snygga, designade hållbara möbler etc. Sationary, block, mappar etc finns en extra tanke kring i design/material som stärker varumärket med finess.

Önskar du ta ett möte kring någon fysisk varumärkesbärare eller vill ni få en skönare känsla på kontoret, i butiken, på restaurangen eller hotellet?

Välkommen!
Allt under ETT och SAMMA tak, med EN kontakt.

Till kundernas hjälp finns ett 50-tal frilansande specialister/leverantörer som projektleds och hålls samman av mig: 
Carina Gure, byråprojektledare/CEO
carina@guregroup.se 0739-282005



PS. Fick precis i skrivande stund en fråga om en, kan tänkas enkel sak, en etikett att klistar på kuvert. Är den designad rätt, blir mötet även där mellan mottagaren företaget, stärkande för varumärket i det fysiska mötet. Småsakergörskillnad.