Hur färger påverkar företagens identitet



När formgivare, designers skapar företagsidentiteter hos oss jobbar vi tillsammans med våra kunders tankar. Vi läser av deras hjärnor, vi tolkar och översätter tankarna i nya ord och bilder. Vi vägleder på traven när det behövs, för att hitta hjärtat i företagets kropp.

Alla människor kan mer eller mindre välja färg till ett företags identitet, skriva ord och fotografera själva idag.
Men det kräver sin list, även för erfarna kreativa människor att hamna rätt.

Jag jobbade tidigare på internationella reklambyrån Ogilvy & Mather, vilka har stor erfarenhet av mycket och är oerhört pedagogiska. Jag vill dela en artikel från dem som samlar ihop alla tankar kring färgens betydelse och tankar om vad färg kan förmedla. Läs den, oavsett om du ej ska göra om identiteten av ditt företag. Kansker gör du om dig eller ditt hem, istället.

Vi är bra på att hjälpa våra kunder särskilja sig från konkurrenterna med ett eget uttryck, både grafiskt och med ordens olika sammansättningar. 

För övrigt har färgen på Gure Group följt mig genom hela livet, en av mina favoritfärger.
T o m min första Bubbla handmålades cerisrosa, bilen skar på Götgatspuckeln:-).

Behöver ditt företag en ny eller uppfräschad brand manual/grafisk profil och nytt företagsmaterial, kontakta mig: carina@guregroup.se  0739-282 005 så hjälper vi er med det! 
 

Ha det bäst!
/Carina Gure

 


Här kan du läsa om olika färgers påverkan. »