Hur görs bästa annonseringen via FB och Instagram i en svikande konjunktur?



Jag har 27 års erfarenhet av varumärken inom olika branscher genom reklambyråbranschen och tänker på att den kommande konjunkturen kommer förändra köpkraften i Sverige och det kommer att påverka företagens situation. Att ha ett starkt och tydligt varumärke, där man har koll på hur man organiskt kan sprida och använda sig av köpt annonsplats i sociala medier på bästa sätt, kommer göra skillnad.
(Jag berör bara den delen här, medans att bygga varumärken över tid kanske via utomhus, radio, sponsrade inlägg i TV el TV reklam, kan också göra att folk har er i sitt mindset, den dagen beslut om köp ska tas. Eller nyhetsbrev som berör etc. vilket vi även jobbar med)

Företag får genom mig/mina kollegor hjälp med deras budskapsmässiga/"bildliga" utmaningar och hur man kommer ut i sociala medier och får ngn form av bättre resultat. Grunden i vårt jobb utgår ifrån vad varumärket förmedlar, vilka produkter och tjänster företaget vill sälja.

Om inte varumärket, affärsområdena, segmenten mm är tydliga/eller förmedlar en samsyn utåt (anställda och budskap), den känslan företaget önskar förmedla, för att målgruppen ska nappa, spelar det ingen roll eg om man gör en annonsering på FB eller Instagram.  Det jag menar är, över tid saknas då den röda tråden, den som gör att kunder förstår, blir attraherad, köper och kanske t o m vill handla mer och blir så trogen som det går, det är enkelt att shoppa runt idag. (Kundvård är f ö en annan bit som är värdefull både socialt/IRL: Highlights en kund till oss är väldigt bra på, om det saknas IRL, prata med mig så för jag samman er.)

Detta är inte enkelt det här om man ej är van vid att jobba med varumärkesplattformar, texter, budkspap, bilder och dessutom se till att varumärkets identiet kommer fram i olika enheter som tas fram mm.

Varumärket - koll på alla delar?

1. Ta reda på vad ni övergripande står för, är det under kontroll, perfekt.

2. Är det inte det, ta då hjälp av oss några timmar eller några fler så hjälper vi till med den delen, vi pratar med ngr huvudpersoner, ngn kund mm. Skriver ner vad ni står för, tar fram en hisspitch mm. Inte hundra koll. Inget att skämmas för, för ni är ju bra på er business, var stolt över den.

Social närvaro för att sälja - brusa först - sälj sen.

3. Sätt upp ett mål med den sociala närvaron ni önskar, antal köp per investerade slantar, antal klick etc

4. Lyft fram det specifika i det ni vill sälja & vi tar fram "kärnbudskap", förpackar det i attraktivt med texter/rubriker/bilder som kan göra skillnad.

5. Att börja med att fylla på med nyfikenhet hos målgruppen och förståelse för vad ni vill sälja bygger en större möjliget att få en produkt såld och sociala plattformen lär sig vilka som nappar på detta. (Men det går såklart att gå rakt på sak också).

6. Vi kan t ex ta fram ett par budskap, förslagsvis som videosnuttar/eller en serie budskap som lyfter fram er business (det ni önskar) vilka ni delar, vilket bygger ett brus.

7. När vi har brusat en stund har "sociala plattformen plockat på sig info kring budskapen som sänts ut", vi har lärt oss från att ha koll på "siffrorna" från "postningarna", då är det dags för att börja sälja genom "köpt annonsering"; det blir enklare att nå rätta målgruppen. Detta går att göra med mindre medel i början 50/100 kr per dag el lite mer, för att bygga på vart efter för att lära av olika annonsers innehåll. Att jobba med dagsbudget gör det mer flexibelt, att höja upp en budget för högt från ett läge till ett annat kan göra att t ex FB tappar bort "inre fakta" från tidigare utsända annonser, vilket är dumt.

8. Det sociala närvarojobbet på FB Instagram görs genom mina samarbetspartners/kollegor som har kunskapen om det bakomliggande tekniska delarna som gör att de kan vrida och optimera kampanjer, rekommendera när det är dags att förändra mm. Det går även att välja ett fast pris per måndad att prenumerera på, där inlägg ingår "som köpt" media.

9. Eftersom djungeln råder och kommer råda inom sociala medier framöver är det extra värdefullt att ha koll på sitt varumärke vad man står för och vilka budskap kampanjerna skapa ha för optimalt, bästa möjliga resultat..

10. Genom att ta hjälp av konsulter från oss, kanske ni kan börjar testa olik budskap, och företaget kan lära sig av detta, komma fram till rätt målgrupp som har störst potiential att köpa det företaget säljer.

Jag projektleder alla delarna inom Gure Group och handplockar vilka kompetenser som är mest lämpade. (projektledare/copy/designer/fotografer/filmare/programmerare/socialamedieproffs)

Låt oss testa ett jobb tillsammans!

//Carina Gure, ägare, reklambyråprojektledare, PR-påverkare
carina@guregroup.se 0739-282005